Neljän tunnin tuottavuusloikka

Mikael, Tulkarm

Kello on vähän vaille viisi aamulla ja tunnelma Qalqilya North –tarkastuspisteellä on aavemainen. Pilkkopimeää yötä halkovat armeijan piikkiaidan takaa kajastavat voimakkaat valot, kun tuhannet ihmiset odottavat hiljaa jonossa pääsyä Israelin puolelle töihin. Ihmiset laahustavat eteenpäin ja hiljaisen supinan sekä kenkien laahauksen lisäksi läheltä kantautuva rukouskutsu on ainoa ääni, joka rikkoo pimeän yön.
2000-luvun alussa toisen intifadan eli palestiinalaisten kansannousun jälkeen Israel rakennutti Israelin ja Palestiinan välille muurin. Virallisesti tämä turvallisuuden nimissä pystytetty, joissain kohdissa kahdeksan metriä korkea betoninen muuri ja toisaalla aidoista ja turva-alueista koostuva este, on nimeltään Länsirannan turva-aita. Israelin mukaan muuri rakennettiin pysäyttämään Palestiinasta Israeliin tulevat itsemurhapommittajat. Muuri kuitenkin pysäyttää myös kaikki muut vaikeuttaen kohtuuttomasti Länsirannalla elävien ihmisten elämää. Mielenkiintoisessa dokumentissa nimeltä Budrus, (https://www.youtube.com/watch?v=VusnAkW_Rb8) Israelin armeijan kapteeni Doron Spielman toteaa: ”Aita vaikeuttaa palestiinalaisten elämää, mikä on erittäin harmillista. Se on kuitenkin vähemmän harmillista, kuin Israelin siviileiden kuolemat”. Muuri ei kuitenkaan kata koko Israel-Palestiina –rajaa, joten se on mahdollista kiertää.

At Tayba tarkastuspisteellä nuoret miehet keksivät, että he voivat välttää tuntien jonottamisen kiipeämällä aidan yli. Tämä ei tarkoita, että he ylittäisivät rajan laittomasti. He yksinkertaisesti vain ohittavat jonon kiipeämällä suoraan sen kärkeen ja hoitavat rajamuodollisuudet tämän jälkeen normaalisti.

Samalla, kun Suomessa mietitään kuuden minuutin lisäämistä jokaiseen työpäivään tuottavuusloikkana, tulevat tuhannet palestiinalaiset joka yö puoliltaöin jonottamaan ollakseen jonon ensimmäisiä, kun portit aukeavat neljältä ehtiäkseen ajoissa töihin Israelin puolelle. Jos myöhästyt, saatat saada potkut saman tien. Sunnuntaisin, joka on Palestiinassa viikon ensimmäinen työpäivä, Qalqilya North –tarkastuspisteen läpi kulkee n. 15,000-18,000 henkeä. Muina päivinä määrä on noin 5,000 henkeä vähemmän, koska ne onnekkaat, jotka ovat saaneet luvan viettää öitään Israelin puolella, eivät ole jonottamassa muiden mukana. Muilla suurilla tarkastuspisteillä määrät ovat hieman pienempiä mutta kuitenkin useissa tuhansissa.
Portit aukeavat teoriassa joka aamu neljältä ja kiireisintä on neljästä kuuteen, jolloin suurin osa ihmisistä kulkee porteista läpi. Jos metallisessa kehikossa, jossa työläiset odottavat pääsyä pyöröporttien kautta tarkastuspisteelle, sattuu sairaskohtaus tai syntyy pakokauhua, ovat seuraukset tuhoisat. Välillä vartiotorneissaan näkymättömissä olevat Israelin sotilaat pysäyttävät pyöröportit. Tällöin jonon ensimmäinen lyö usein päänsä kivuliaasti porttiin ja takaa tulevat painavat hänet vasten porttia, ennen kuin liike pysähtyy tai portti avautuu uudestaan. Muutenkin tarkastus on ihmisarvoa alentava kokemus kenelle vain. Sotilaat ovat piilossa panssaroitujen lasien takana vartiotorneissa ja mekaaniset käskyt kantautuvat kovaäänisistä kontrolloiden palestiinalaisia. Ihmiskontaktia ei ole ja kielenä ei ole arabia, vaan heprea.
Tämä jokapäiväinen, aamuneljän ruuhka on vain yksi esimerkki siitä, minkälaisia haittoja muurista kertyy työläisille, jotka käyvät Israelissa töissä. Menetettyä aikaa on vaikea mitata rahallisesti mutta on kuitenkin selvää, että tästä jonottamisesta kertyy huomattava taloudellinen haitta Israelin puolella töissä käyville palestiinalaisille. Eivätkä työläiset juuri ehdi viettämään aikaa kotona perheensä parissa, sillä suuri osa heidän ajastaan menee työmatkoihin ja tarkastuspisteillä jonottamiseen.
Ennen muurin rakentamista tätä ongelmaa ei juurikaan ollut. Siihen aikaan työläiset pystyivät ajamaan omalla autollaan suoraan kotoaan töihin. Turvatarkastukset olivat työntekijöiden mukaan samaa luokkaa kuin mitä ne ovat nykyisin Suomen ja Ruotsin rajalla.
Israel ei tietenkään ole velvoitettu päästämään ketään maahan mutta muurista ja tarkastuksista koituu suhteettoman paljon haittaa niille henkilöille, joille lupa on kuitenkin myönnetty. Ihmisiä, joilla on lupa, käännytetään usein takaisin erinäisistä syistä. Israelissa työskentelevien henkilöiden luvat ovat virallisesti israelilaisten työnantajien omaisuutta ja nämä voivat lopettaa luvan koska tahansa ilmoittamatta työntekijälle. Tästä johtuen palestiinalaisten on eritäin vaikea suunnitella tulevaisuuttaan. He eivät koskaan tiedä, pääsevätkö seuraavana päivänä töihin ja koska seuraava palkka maksetaan. Myös kansainvälisen humanitäärisen oikeuden näkökulmasta laittomat kollektiiviset rangaistukset ovat tavanomaisia. Jos joku perheenjäsen on pidätetty Palestiinassa, saattaa Israel lakkauttaa koko suurperheen luvat turvallisuuden nimissä.
Israelissa työskentelevillä palestiinalaisilla ei ole tarkkaa tietoa oikeuksistaan työmarkkinoilla. Osittain tähän on syynä kielimuuri – työläiset puhuvat arabiaa ja työnantajat hepreaa. Palestiinalaiset ovat myös epätoivoisia. Vuosien levottomuudet ovat ajaneet työttömyyden ennätyksellisen korkeaksi eikä se, että rauhaa ei ole näkyvissä lähitulevaisuudessa helpota asiaa. Tästä johtuen nuorisotyöttömyys on jo lähes 50%. (Palestine Central Bureau of Statistics: http://www.pcbs.gov.ps/site/512/default.aspx?tabID=512&lang=en&ItemID=1654&mid=3171&wversion=Staging) Palkat ovat myös Israelissa huomattavasti korkeampia kuin Palestiinassa, jolloin lähes kaikki, jotka saavat työluvan, ovat valmiita tarttumaan tilaisuuteen, vaikka se tarkoittaisikin maistereiden työllistymistä rakennustyömailla tai siivoojina.
Oli tilanne mikä tahansa, joku ottaa siitä aina hyödyn irti. Näin tässäkin tapauksessa. Muuri on synnyttänyt aivan uusia muotoja tienata yrittäjille. Suuremmille tarkastuspisteille on kehittynyt lukemattomia erikokoisia kojuja, joista saa pientä purtavaa sekä kahvia ja teetä, niin sanottu Palestiinan tax-free –alue. Tämä on kuitenkin laiha lohtu siitä, että suurin osa palestiinalaisista kärsii kohtuuttoman paljon muurista.

Suurempien tarkastuspisteiden yhteyteen on muodostunut ns. Palestiinalainen tax free –alue. Kuvassa palestiinalaisia matkalla töihin Israeliin ennen neljää sunnuntaiaamuna At Tayba –tarkastuspisteellä.